Veiligheid en verbinding
Lieze Carlier biedt kinderen een plek waar ze zich veilig voelen en volledig zichzelf kunnen zijn. Pas dan ontstaat er verbinding met het kind.
Dat vormt de absolute basisvoorwaarde voor een succesvol coachingstraject. De paarden zijn altijd nabij en bieden onmisbare steun.
Vertrekken vanuit ieders unieke karakter
Kinderen vanaf 2,5 jaar tot en met tieners en zelfs jongvolwassenen zijn geholpen met de Figaromethode. Alles draait om het bewust maken van het onderbewuste. We werken samen aan het zelfvertrouwen en het durven opkomen voor jezelf. We helpen kinderen en tieners bij het vertolken en verwoorden van hun eigen mening en gevoelens.
De Figaromethode gelooft in de unieke persoonlijkheid en het waardevolle karakter van ieder kind. We vertrekken niet vanuit de vooroordelen en stempels die door diagnoses als autisme of ADHD kleven aan zogeheten ‘probleemkinderen’. Elk kind heeft talenten. Die willen we vinden én positief benutten. We kijken doorheen het probleemgedrag en gaan tot de kern van de zaak.
Spontaan en intuïtief
De Figaromethode bestaat niet uit een strikt draaiboek met minutieus vastgelegde sessies. Alles verloopt spontaan en intuïtief, vanuit de persoonlijke visie, opleidingsachtergrond en levenservaring van Lieze.
Ieder kind heeft andere noden en behoeftes. Sommigen kinderen voelen zich meteen vertrouwd met de paarden, anderen hebben een beetje angst en behouden graag wat afstand. Ook dat kan perfect.
Intakegesprek
Elk coachingstraject begint met een intakegesprek met de ouders. We bespreken de problemen en de voorgeschiedenis. Aan de hand hiervan bekijken we welk traject aangewezen is. Mogelijk start dit met individuele sessies, gevolgd door groepssessies.
Ook een familieopstelling met de ouders behoort tot de opties, bijvoorbeeld wanneer de onderlinge gezinsrelaties moeizaam verlopen. Alles verloopt steeds op een speelse niet-beladen manier en passend bij de leefwereld van een kind. Vaak gebruiken we diertjes en figuurtjes.
Ontprikkelen, onthaasten & ontladen
Elke sessie van in totaal 1,5 uur is opgebouwd uit verschillende fases. Zo starten we steeds met het ontprikkelen, onthaasten en ontladen. Vervolgens gaan we aan de slag met de paarden. Tenslotte voorzien we een creatieve afsluiter.
Vaak komen kinderen gestrest en gefrustreerd toe. De afgelopen schoolweek was een ramp. Ze voelen zich gefrustreerd en mis begrepen of zijn volledig in zichzelf gekeerd.
Eerst laten we de boze energie rustig wegvloeien door ademhalingsoefeningen, yoga of … boksen tegen een bal, springen op de trampoline of spelen in de speeltuin.
We laten alle druk en verwachtingen even varen. Samen komen we tot rust en laten we de hectische maatschappij en alle moeilijke relaties ver achter ons.
Aarden met het paard
Eens we de rush van het dagelijks leven helemaal hebben vergeten, komen we in verbinding met de paarden. Dat kan op tal van manieren. Het borstelen en voederen van de paarden, rustig rond stappen op het paard en ademhalingsoefeningen doen, yoga op het paard tot zelfs kleien, schilderen of tekenen op de paardenbillen.
Doorheen deze verschillende activiteiten komen de kinderen helemaal tot zichzelf. Wat kunnen ze goed én wat doen ze graag? Waar halen ze energie en zelfvertrouwen uit?
Dankzij de nabijheid van de paarden stellen de kinderen zich volledig open. Door deze aarding ontdekken we samen hun emoties, passies en talenten.
Creatieve afsluiter
Via een creatieve afsluiter – tekenen, kleuren, kleien,… - krijgen kinderen de kans om hun emoties te verwerken. Samen bekijken en bespreken we wat ze maken.
Wat willen we bereiken?
Doorheen de verschillende coachingssessies groeit het zelfvertrouwen. Rusteloosheid verandert in positieve energie en enthousiasme. Ze zijn zich steeds meer zelfbewust van de kwaliteiten en talenten die ze in zich hebben.
Negatief gedrag verdwijnt op de achtergrond. Ze leren hoe frustraties te kanaliseren en om te zetten naar een constructieve aanpak.
De kinderen kennen zichzelf beter én durven helder en correct op te komen voor hun mening. Ze erkennen hun gevoelens en weten hoe deze een plaats te geven.
Na het coachingstraject met individuele sessies behoren aansluitend ook groepssessies.