Echtscheiding is een ingrijpende gebeurtenis die diepe sporen kan achterlaten, niet alleen bij de partners die uit elkaar gaan, maar ook bij de kinderen die bij het proces betrokken zijn.
Een van de meest voorkomende uitdagingen waarmee kinderen worden geconfronteerd, is emotioneel trauma. De breuk van het ouderlijk huwelijk kan leiden tot gevoelens van verdriet, verlies en verwarring. Kinderen kunnen worstelen met loyaliteitsconflicten en de behoefte voelen om partij te kiezen tussen hun ouders. Dit emotionele tumult kan zich manifesteren in gedragsveranderingen, zoals teruggetrokkenheid, agressie of problemen op school. De stress en emotionele belasting van een echtscheiding kunnen de concentratie en het leervermogen van een kind beïnvloeden.
Een ander aspect dat vaak speelt, is de verstoorde gezinsdynamiek. Kinderen moeten leren omgaan met het feit dat hun dagelijkse leven, routines en structuren veranderen. Het verdelen van tijd tussen beide ouders kan een bron van stress zijn, vooral als er spanningen zijn tussen de ex-partners. De onzekerheid over waar ze zullen wonen en wie voor hen zal zorgen, kan een gevoel van instabiliteit veroorzaken.
Communicatieproblemen kunnen ook ontstaan. Kinderen kunnen het moeilijk vinden om hun gevoelens en zorgen met hun ouders te delen, of ze kunnen zich schuldig voelen over de scheiding. De kwaliteit van de ouder-kindrelatie kan beïnvloed worden, wat op lange termijn gevolgen kan hebben voor het vermogen van het kind om gezonde relaties aan te gaan.
Zowel Lieze als Mathias kunnen hierover meespreken en zijn twee kinderen uit echtscheidingen. Ze waren allebei tieners toen hun ouders beslisten om uit elkaar te gaan. Ze weten dus perfect welke negatieve gevoelens en onstabiliteit er bij komen kijken. Zowel Lieze als Mathias hebben zelf hun eigen weg hierin moeten zoeken. Ze zochten naar ondersteuning maar vonden deze niet. Ze vonden niemand die hun begreep of waar ze een klik mee hadden om hun gevoelenswereld op die moment mee te delen.
Vanuit deze gedachte is de Figaro Academie ontstaan. Het doel van de academie is kinderen en tieners een plaats te geven alsook een luisterend oor te bieden wanneer ze het moeilijk hebben en even de weg kwijt zijn.
Lieze en Mathias gaan dan samen met hun op pad, bieden ondersteuning zelfs via online coaching indien dit nodig is en zoeken dan samen met hun naar de weg die het beste bij hun past. Bijvoorbeeld wanneer kinderen, tieners in een crisissituatie zitten en niet onmiddellijk tot bij de academie kunnen komen, kunnen ze via online coaching in contact staan met Lieze of Mathias.
Naar echtscheidingen toe, wanneer ouders moeilijk met elkaar kunnen communiceren en het kind tussen deze 2 ouders inzit, gaat Lieze samen met het kind of de tiener kijken naar wat zij nodig hebben en hoe zij zich voelen binnen de echtscheiding. Lieze zal dit dan via een verslag vertalen naar de ouders en eventueel de advocaten van de ouders met als doel terug harmonie te vinden in de disharmonie die een scheiding met zich meebrengt. Mathias gaat zich dan meer toeleggen op het andere aspect van structuur en de verstoorde gezinsdynamiek. Zodra ze weten welke onderliggende emoties en gevoelens er spelen in het kind/de tiener, gaan ze inspelen op het gedrag dat hierdoor tot uiting komt. Via 1 op 1 coaching is dan het doel om terug balans te brengen in het leven van het kind/de tiener, met de nodige en juiste communicatie naar de ouders toe.
Uit ervaring zien Lieze en Mathias dat dit enorm veel rust brengt bij de kinderen/tieners omdat ze zich gehoord voelen en weten dat er een plaats is waar ze vrijuit kunnen spreken over hun gevoelens in deze situatie zonder dat ze daarbij 1 van hun beide ouders in diskrediet brengen. Het doel van de Figaro Academie is dan ook de stem te zijn van het kind.